Sinds 2006 zijn wij als studio actief. De eerste tien jaar in een bijzonder pand in het hart van de Jordaan, inmiddels verruild voor Amsterdam Noord. Aanvankelijk nog samen met Harm van den Berg (inmiddels weer fulltime kunstenaar) hebben we de studio opgezet. Het allereerste project was de opname voor de score van Vincent van Warmerdam voor de speelfilm Kicks (Albert ter Heerdt 2007), die gelijk bekroond werd met een Gouden Kalf voor de muziek. We werkten ook samen aan de scores van o.a. Ober en Borgman (Alex van Warmerdam), Carmen meets Borat (Mercedes Stalenhoef), How Many Roads (Jos de Putter) en Mijn Opa de Bankrover (Ineke Houtman) waarvan enkelen genomineerd werden voor een Gouden Kalf voor de muziek.
Ook de nieuwe Amsterdamse alt.rock weet zijn weg naar De Slapende Hond te vinden. Bands als Ensor, We be naked, Gram, Hartog, The Drip Dry Man & the Beat Revolver, Theo Sieben, the Black Banjos en the Whistle and the Drum nemen hier hun demos of albums op.
Marcel de Rooij (zelf ook bassist) is een gedreven technicus met een, brede muzikale interesse. Zijn microfooncollectie, (o.a. Neumann, AKG, Shure, Sennheiser), voorziet in elke klankkleur, van chique voice-over tot rauwe rock vocalen. Marcel begeleidt ook veel luisterboekopnamen en heeft ervaring met het coachen van stemmen.
De Slapende Hond heeft een moderne opzet met het digitale Pro-tools systeem met Apogee Symphony conversie. Het analoge middelpunt van de studio is de 24 kanaals Studer 961-console met high-end voorversterkers en een hele bijzondere 16 kanaals Midas SR01 uit 1976 die zorgt voor voor een warmer, meer vintage geluid.
Bij de mixage komt de kracht van onze hybride opzet echt naar voren. Binnen Pro-Tools heb je uitgebreide mogelijkheden om te editen, automatiseren en mixen, maar het heeft wat klank betreft ook zijn beperkingen. Onze werkwijze is dat we de mix in stems uitsturen naar de Studer om zo de beperkte digitale mixbus te vermijden. De Studer heeft veel headroom, waardoor je zeer extreme equalizing en compressie kan toepassen zonder dat je de stereobus overstuurd. Daardoor blijft de mix altijd breed, open en helder klinken met een analoog karakter.
Het Pro-Tools systeem is aangevuld met een grote collectie plug-ins en een uitgebreide sample-library. Voor film en tv-projecten hebben wij zowel in de studio als in de regieruimte videomonitoring tijdens opname.
Wij mixen ook projecten die in andere studio’s zijn opgenomen, zowel professionele- als thuisopnamen.